Какво можем да очакваме в света на инфлуенсър маркетинга през 2021 г.? В тази статия сме включили някои от водещите тенденции в сферата за настоящата година. Ето кои са те:
Възход на микро инфлуенсърите
Макар и да няма конкретна дефиниция, най-общо “микро” са тези инфлуенсъри, които имат под 10,000 последователи. В последната година станахме свидетели на зараждащия се интерес към тях от страна на брандовете, а сега ни предстои да наблюдаваме развитието на пълния потенциал на този вид колаборации.
Ето и няколко причини защо има смисъл от подобни маркетинг кампании:
- Микро инфлуенсърите обикновено имат много по-нишова аудитория, затова чрез тях е по-лесно да се достигне до конкретна таргет аудитория, която е важна за даден бранд.
- Често имат по-висок engagement rate, което означава, че аудиторията им е много по-склонна да се ангажира с публикуваното съдържание;
- Повечето от тях работят внимателно, с голям ентусиазъм и предлагат достъпни бюджети.
Повече видео съдържание
Днес хората гледат видеа повече от всякога досега. Според Wistia, след март 2020 година, видео потреблението се е увеличило със 120%. С вече дългогодишно установените платформи като YouTube, Facebook и Instagram и набиращите все по-голяма скорост TikTok, Instagram Reels и Twitch, потребителите имат нарастваща нужда от занимателно, информативно и интересно видео съдържание.
На него ще залага и инфлуенсър маркетингът тази година. Позволявайки на инфлуенсърите да правят видеа, които са по техен вкус и отговарят на очакванията на аудиторията им, колаборациите с брандове стават естествени и ненатрапчиви.
Реалистичните и откровени видеа създават много по-силна връзка между зрител и бранд, отколкото тези, които се ръководят от даден сценарий. Това ще бъде и водещата сила при провеждането на видео кампании през тази година.
TikTok ще расте все повече
TikTok безспорно ще стане една от основните платформи за инфлуенсър маркетинг през 2021 година. Приложението има най-много сваляния за изминалата година и цели 850 милиона активни потребители на месец. Креативните и лесни за възприемане видеа, които могат да се открият в него, успяват лесно да задържат вниманието им за дълго време.
Заради растящата популярност на TikTok сред милениалите и по-специално сред поколението Z, на които е изключително трудно да се предаде каквото и да било маркетинг послание, платформата обхваща таргет аудитория, която е много ценна за брандовете. Алгоритъмът ѝ пък дава шанс на потребители без огромна база от последователи, да стават viral само за няколко часа и да събират милиони гледания на видеата си. А за брандовете това е чудесна възможност да получат същата популярност чрез инфлуенсърите, с които работят.
Възход на Twitch
Twitch е стрийминг платформа, която се очаква скоро да набира все по-голяма популярност в инфлуенсър маркетинга. Twitch потребителите за ден в момента наброяват почти 18 милиона души, а всеки от тях прекарва средно по 95 минути на ден, гледайки любимите си стриймъри.
С навлизането на нови хора на платформата, се наблюдава и промяна в съдържанието, което е популярно там. Макар и доскоро да преобладаваха предимно гейминг стриймове, днес вече може да се открият такива на най-различни теми - от изкуство до готвене.
Подобно на TikTok, в Twitch има аудитория от предимно млади хора, които трудно се влияят от маркетинговите съобщения на брандове, поднесени в по-традиционните платформи. Затова е чудесно място за експерименти в инфлуенсър маркетинга.
Ето още няколко причини, поради които маркетинг кампаниите в Twitch ще набират популярност през 2021 г.:
- Ангажирана аудитория - тъй като всичко се случва на живо, стриймърът може да отговаря веднага на въпросите на зрителите си. Като резултат, заедно с потребителите, брандовете могат да получават откровен и навременен фийдбек.
- Предаването на живо прави посланията на инфлуенсъра автентични, а аудиторията му гради доверие към него.
- Тъй като средната продължителност на един стрийм е няколко часа, обикновено Twitch инфлуенсърите могат да задържат вниманието на хората за дълго време. Това ги прави много подходящи за посланици на даден бранд.
Колаборация с подкасти
През последните няколко години станахме свидетели на възход на подкастите. Докато през 2018 г. те са само 500,000, в началото на 2020 г. те достигат до 850,000. Броят им расте и в България, темите, по които се говори стават все повече, а популярността им е по-висока от всякога. Това, което можем да очакваме през 2021 година е навлизането на спонсорирано съдържание в аудио форматите. Ето защо:
- Подкастърите обикновено имат силна връзка със своите слушатели. Често популярността на един подкаст се дължи на много споделени истории, вътрешни шеги и разговори, които карат слушателите да се чувстват като една общност. Аудиторията е склонна да се довери на мнението на любимите си водещи и да експериментира с всяка новост, която им е предложена от тях.
- Подкастите обикновено успяват да съберат много нишова аудитория - хора с подобни интереси, които не са толкова многобройни, но са с много висока ангажираност и склонност да се възползват от това, което им се предлага от страна на бранда.
- Подкастът дава възможност за нова форма на реклама, която работи на принципа на радио рекламата, но е много по-ангажираща и интересна за слушателя, благодарение на личния прочит и визия на водещия. Така слушателят не само получава полезна информация от страна на бранда, но и чува ценен опит, който може да се окаже много важен за избора му.
Дългосрочни партньорства
Когато инфлуенсър маркетингът тепърва набираше скорост, повечето брандове залагаха на еднократни кампании с инфлуенсъри. Напоследък се наблюдава промяната към много по-дълготрайни партньорства и това се очаква да продължи с пълна сила и през 2021 година.
Брандовете осъзнават, че дългосрочните колаборации им носят много повече предимства, отколкото недостатъци. Като например:
- Повече доверие и автентичност. Колкото по-дълго време продължава публичната подкрепа на инфлуенсър към бранд, толкова по-истински се възприема тя.
- Повече съдържание. Дълготрайните партньорства позволяват на инфлуенсъра свободата да създава повече публикации, а брандът има възможността да ги споделя в своите социални мрежи;
- Спестява време. Много по-лесно е за един бранд да работи по следващата си кампания като знае, че зад него вече стоят няколко инфлуенсъра, които са готови да го подкрепят.
Фокус към важното и колективното добро
Изминалата година несъмнено успя да промени дълготрайно живота на всеки един от нас. По време на пандемията както инфлуенсърите, така и брандовете изпитаха една промяна в перспективата - съдържанието, създадено с цел продажба, отстъпи място на съдържанието, изпълнено със смисъл и в помощ на тези в нужда. Брандове и инфлуенсъри започнаха все по-ясно да заявяват каузите, зад които стоят и да се борят за тяхното постигане.
През 2021 година тази тенденция се очаква да продължи. Във времена, в които много от потребителите изпитват последиците от загубата на работа или намален доход, изграждането на здрава и взаимнополезна връзка с тях е повече от важна. Инфлуенсър маркетинг колаборациите ще се оповават на истинска връзка с аудиторията, даване на гласност на реални проблеми и борба с несправедливостите, с които ни среща живота.
Още в началото на COVID кризата много брандове осъзнаха, че сега е моментът да промотират нещо добро и полезно за всички хора. Всички си спомняме трендът, който призоваваше за честото миене на ръце под звуците на дадена песен - тренд, в който бързо се включи козметичният бранд E.L.F Cosmetics. Много фитнеси започнаха да представят варианти за тренировки вкъщи, промотирайки здравословния начин на живот, независимо от обстоятелствата. Дори и WHO (World Health Organisation) осъзна силата, която държат в ръцете си инфлуенсърите и проведе кампания за борба с корона вируса заедно с виртуалния инфлуенсър Knox Frost в Instagram.
Специализирани инфлуенсъри /експерти
В отговор на инфлуенсърите, които позиционират всичко в профилите си - от детски колички до бормашини, ще станем свидетели на възхода на кампании с експерти в дадена област.
Големите инфлуенсъри имат един основен проблем - говорят на много голяма аудитория и това затруднява брадовете да предвиждат или изчисляват очаквани резултати от колаборациите. Затова напоследък стават популярни все по-специализирани профили, а някои инфлуенсъри дори създават по няколко свои профила, всеки посветен на различна теми.
Примери за подобни инфлуенсърски ниши са:
- Чистене - има изключително популярни профили, които са посветени изцяло на различни методи за почистване на дома. Български пример за такъв инфлуенсър е Cleanh0me със Севи;
- Психология - много от потребителите на социални мрежи споделят за менталното здраве и как се справят с някои свои проблеми, но е изключително полезно подобни разговори да се водят от истински специалисти. Пример за това е профилът на Nedratawwab, който има повече от 700 хиляди последователи.
- Наука - онлайн пространството е чудесно място, от което можем да научим много и различни неща. Инфлуенсъри, които залагат изцяло на физиката, химията и експериментите се позиционират изключително добре в света на YouTube. Ето някои от тях: Physics Girl, Veritasuim, Vsauce и други.
Колкото по-нишова е специализацията, толкова по-добре по-добре може да се позиционира един бранд пред аудиторията им.
Това са някои от основните тенденции, на които според нас ще дефинират света на инфлуенсър маркетинга през 2021 година. Искате да осъществите кампания с колаборация с инфлуенсъри през тази година? Не се колебайте да ни пишете!